Učitelská

Znám dva typy učitelů. První končí svoji kariéru mezi 40- 50 lety tím, že jej přímo ze školy odvezou rovnou do blázince a druhý do vysokého věku září jistým druhem mládí, čilosti, inteligence a lidské krásy.

Nepočítám ty třetí, kteří toto povolání zkusili a záhy opustili proto, že je prostě nezvládli.

Je to povolání opravdu těžké. Kdo nevěří, ať si vyzkouší! Myslím, že pochopí.

  1. Neustále s vámi někdo zkouší poměřovat síly.
  • žáci nespokojení se svojí rodinou
  • rodiče nespokojení se svojí rodinou nebo zaměstnáním, sami se sebou atd. (teroristé)
  • kolegové, kteří na vás žárlí, že jste lepší, oblíbenější, protože máte lepší třídu, lepší výhody atd.
  • možná i vedení, které má jiný názor na vaše výukové metody (pokud máte štěstí, tak ne)

Je jen na vás, jestli budete bojovat také a pokud ano, mějte na paměti, že vyhrát chcete vy.

  1. Bojujete možná i sami se sebou- školní systém se vám možná nezdá dobrý, ale dodržovat ho musíte.
  2. Nevíte, co po vás vlastně chtějí?

Podle jednoho jste moc přísní, podle jiného málo. Moc vykládáte x málo vykládáte.

Moc píšete x málo píšete.

Moc zkoušíte x málo zkoušíte.

Ať uděláte, co chcete, nikdy se nezavděčíte všem. Vždy to bude špatně. Pro vás je tento systém neměřitelný.

Rada: dostatečné sebevědomí, smířit se s tím, (že někdo haní výsledky vaší píle a snažení, ať pracujete jakkoli dobře). Vědět, že každý den dělám vše pro to, abych mohl jít spát s čistým svědomím.

  1. Řešíte problémy jiných a problémy jiné.

Jiných- rodičů.

Jiné- jste tu kvůli vzdělání a kolektivní výchově. Pokud mají rodiče dětí problémy sami se sebou, vy je rozhodně nevyřešíte.

  1. Rádi učíte, ale většinu času ukázňujete, vychováváte, umravňujete, doplňujete tabulky a formuláře, třídní knihy, nespočetná poučení o…,tvoříte plány, které se mění skoro s každým postem ministra, učíte podle špatných učebnic, na kterých vydavatel dobře vydělá, hlavně každou chvíli podle jiných, protože se neustále upravují (předělávají) a tisknou jiné a dražší, aby se záhy zjistilo, že ty před 20 lety byly opět stejně lepší.
  2. Čelíte tlaku toho, že jste v mediích prezentováni jako „ blbci“, kteří stejně nezvládnou nic jiného, (Kdo umí- umí, kdo neumí- učí.) a nebo jste dobrým námětem pro vtipy různého druhu. Popřípadě jsme prezentování jako příživníci, kteří „nic“ netvoří (ducha vzdělání dětí- nic) a ostatní je musí ze svého( státního) živit jako cikány či nezaměstnané.
  3. Vlastně jen „ sedíte“ v teple a máte krátkou pracovní dobu a prázdniny.

Já na 1. stupni opravdu nachodím kilometry, když o přestávkách hlídám chodby nebo děti, těžko se mi stíhá i dojít na toaletu.

Jste v neustálém hluku a stresu. Každou minutu děláte nějaké rozhodnutí  a pokud dovolíte, zkouší s vámi běžně mluvit i 10 dětí najednou každý o něčem jiném.

Odpoledne táhnete domů tašku plnou sešitů a kazíte si oči různým hrubopisem a pak se teprve začnete připravovat na druhý den. Většinou to uděláte až v noci, protože máte také jiné povinnosti a dříve už prostě nemůžete.

  • Hlasivky trpí

Nenoste si práci domů- a to ani v hlavě!

  1. Musíte být odborník na vše, jinak jste blbec.

Komunikaci, ČJ, oblékání, matematiku, politiku, VV, herectví, zpěv. Lidé vás potkávají a chtějí radu, vy to přece musíte vědět.

  1. Vyjít musíte i s žáky tzv. „ nezvladatelnými“, ale beze zbraní.

On má práva, vy ne. Zkuste na něj jen sáhnout, něco říci nebo se nepěkně podívat!

  1. Ohodnocení vaší práce není přímo úměrné vámi vynaložené energii.

Stále slyšíte, že chcete jen zvyšovat platy, ale zatímco jiní dělají pro peníze, vy máte mít své povolání jako poslání a vykonávat je s láskou (a nejlépe zadarmo).

 

Bohužel tomu tak často bývávalo. Učitele často vykonával tělesně postižený válečný veterán nebo žena. Jejich plat byl závislý na rodičích, kteří se smluvně s učitelem domluvili, kdo mu zajistí stravu, otop apod.

Zkrátka prestiž měl učitel pouze v bohatých a vzdělaných rodinách, jinde ta tradice bohužel chybí. Je pravda, že většina rodičů i tehdy chápala, že pro jejich děti bude dobře, když budou něco umět a učit se ostatní ctít a neubližovat. Ostatně učilo je to i náboženství. Dnes to máme trochu obrácené. Děti jsou doma i ve společnosti vedeny k tomu, že mají svá práva (bez povinností), silné lokty a kdo bude podvádět a šlapat po jiných, bude nejlepší.

  1. Nemůžete si vybrat dovolenou, když ji potřebujete, ba ani nemocenskou ne, protože třída nemůže zůstat bez vás a za vás tam nemá kdo jít. Takže všechny nemoci přecházíte.

 

Najednou mi začíná dávat smysl, proč je dobrých učitelů tak málo.

Proč se ostatní lidé k tomuto povolání nehrnou, když o něm tak pěkně mluví? Je tak snadné, zvládne ho každý a má jen samé výhody!